Dokumentet er sist oppdatert 14. februar 2024. For endringslogg se nederst på denne siden.
Vilkår for bestilling av produkter fra Dyreparkens nettbutikk.
Dokumentet er sist oppdatert 14. februar 2024. For endringslogg se nederst på denne siden.
Betingelsene nedenfor gjelder alle inngåtte avtaler for kjøp og levering av varer fra nettbutikk.dyreparken.no.
Kjøpsvilkårene kan oppdateres og endres uten varsel, og datoen ovenfor vil vise når betingelsene ble justert. De siste endringene vil alltid stå spesifisert nederst på denne siden. Les derfor alltid igjennom kjøpsvilkårene før du bestiller.
Når du godkjenner kjøpet ditt hos oss, godkjenner du også kjøpsvilkårene. Kjøpet er utført når du har fått ordrebekreftelsen.
Du er selv ansvarlig for å oppgi korrekt informasjon, herunder korrekt stavet navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer. I motsatt tilfelle kan du bli krevet for kostnader som måtte oppstå som følge av feil.
For å handle i vår nettbutikk må du være over 18 år.
For øvrig gjelder norske lover og regler der vi ikke har gitt utvidede rettigheter.
Du som forbruker har rett til å heve et kjøp hvis bestillingen din skulle bli forsinket. Hvis Dyreparken kjenner til at varene vil bli forsinket, vil vi ta kontakt med deg vedrørende ny leveringsdato. Du kan da velge å vente på varene eller heve kjøpet.
Alle priser er i norske kroner (NOK), inkludert gjeldende merverdiavgift.
Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Dyreparkens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er av betydelig differanse av normal utsalgspris, kan Dyreparken ensidig endre, slette eller avvise bestillinger.
Betaling med bankkort
Ved betaling med kort vil pengene reserveres på din konto ved bestilling, og trekkes fra din konto når bestillingen sendes fra vårt lager.
Betalingen blir behandlet av Nets som er en sikker elektronisk betalingspartner, og du kan betale med Visa og Mastercard.
Din betaling på våre nettsider er like trygg som når du betaler med kort i butikk. Betalingssidene er sikret og alle kortdetaljer blir kryptert. Dette betyr at ingen kan lese sensitiv informasjon som kredittkortnummer når informasjonen blir sendt over Internett.
Betaling med Vipps
Betal med Vipps (den som skal betale må ha vipps installert på mobilen). Fyll ut riktig mobilnummer for Vipps ved betaling, trykk deretter «Fullfør kjøp» og følg videre anvisninger. Du skal ikke søke opp mottaker selv i Vipps, følg kun instruksjonene som blir gitt i vår nettbutikk.
Betaling med faktura som bedrift
Hvis du ønsker faktura sendt til en bedrift må bestilling gjøres via e-post. Send bestillingsoversikt til nettbutikk@dyreparken.no, sammen med fakturaadresse. Vi vil så sende faktura adressert til bedriften.
Du mottar e-post fra oss med bestillingsbekreftelse. Ta vare på bestillingsbekreftelsen, da denne gjelder som kvittering. Dersom du ikke mottar e-postbekreftelse umiddelbart etter bestilling, sjekk om denne kan ha lagt seg i innboksen for useriøs post/spamfilter. Når ordren er klar for henting eller sendes fra vårt lager vil du motta en ny e-postbekreftelse på dette.
Det tilkommer en fraktavgift på kr 79,- på alle bestillinger.
Vi leverer kun til bostedsadresser i Norge. Normal behandlingstid ved vårt lager er 1-3 virkedager etter at ordren er registrert. Enkelte avvik kan forekomme, f.eks. ved røde dager. Posten har normalt leveringstid på 1-3 dager etter at pakken er hentet hos oss.
På leveringsbekreftelsen din finner du link til sporing av din pakke, slik at du kan følge pakken din frem til utleveringsstedet.
Du kan velge mellom følgende leveringsalternativer:
Servicepakke sendt med Bring (kr 79,).
Alle varer er normalt klar til sending fra oss 1-3 arbeidsdager etter bestillingen er gjort. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at det i enkelte perioder med stor trafikk kan oppstå forsinkelser. Pakken blir fraktet av vår leverandør Bring som normalt får levert pakkene 1-3 arbeidsdager fra de henter dem hos oss, avhengig av hvor pakken skal leveres.
Posten er ansvarlig for å sende deg hentemelding når varen har kommet frem, dersom pakken ikke leveres direkte i postkasse. Posten er i tillegg ansvarlig for å sende deg en påminnelse dersom du glemmer å hente en bestilt pakke. Dette blir sendt på SMS og e-post, og det blir ikke sendt fysisk hentemelding pr. post. Dersom du fremdeles ikke henter pakken innen oppgitt dato, vil den bli sendt tilbake til oss. Se avsnitt lenger ned for uavhentede pakker.
Hente pakke selv i Dyreparken (gratis)
Som alternativ til å få pakken sendt i posten kan den hentes hos oss. Dette er gratis, uavhengig av hvor mye du har handlet for.
Så snart pakken din er klar til å hentes, vil du motta en e-post med beskjed om dette. Dersom du ikke har mottatt denne e-posten, betyr det altså at pakken din ikke kan hentes riktig enda.
Når varene dine er klare, vil de stå hos Gjesteservice som befinner seg like utenfor hovedinngangen til Dyreparken. Gjesteservice holder åpent alle dager, og følger åpningstidene til Dyreparken/Badelandet som du finner her.
Pakken må hentes innen 14 dager fra du har mottatt hentemelding. Hvis pakken ikke hentes innen fristen vil ordren kanselleres, og du får refundert beløpet for ordren, med unntak av et gebyr på 99 kr for uavhentet pakke.
Dersom det mot formodning skulle være umulig for deg å hente pakken din innenfor Gjesteservice sin åpningstid, kan du kontakte oss på post@dyreparken.no, så finner vi en løsning.
Transportskade eller pakke som ikke kommer frem
Om varen blir skadet eller borte under transport til kunden, er Kristiansand Dyrepark AS ansvarlig. Kontakt oss så snart du oppdager evt. skade/avvik. En eventuell skade på pakken må meldes i fra om til utleveringsstedet slik at skaden blir registrert hos Bring.
Uavhentede pakker
Alle våre ordre sendes fortløpende fra vårt lager, så det er dessverre ikke mulig å endre/kansellere en ordre etter at den har blitt bestilt. Uavhentede pakker som er sendt pr. post vil bli belastet kr 198,- til å dekke ekspedisjonsavgift for returfrakt og håndteringskostnader. Det vil det bli sendt en egen faktura på dette gebyret. Dersom du ønsker pakken tilsendt på nytt vil ny fraktkostnad på 79 kr måtte betales. Dersom du velger å ikke hente ut pakken din eller nekter å motta den, er ikke dette ensbetydende med å benytte seg av angreretten.
Dersom du velger å hente din pakke i Dyreparken må pakken hentes innen 14 dager fra du har mottatt hentemelding. Hvis pakken ikke hentes innen fristen vil ordren kanselleres, og du får refundert beløpet for ordren, med unntak av et gebyr på 99 kr for uavhentet pakke.
Retur av varer
Ønsker du å levere tilbake en vare kan du gjøre dette i Dyreparken, eller ved å sende varen i retur til vår nettbutikk. Det er da viktig at du har med kvitteringen for kjøpet, samt at varen(e) ikke er brukt. Ved retur pr. post må du selv dekke utgiftene ved varens retur til Dyreparken (jf. Angrerettloven § 8, første ledd, bokstav i), samt porto ved ny forsendelse. Alle slike bytter må avtales med oss på forhånd. Vi kan kontaktes via nettbutikk@dyreparken.no.
Dersom du ikke ønsker å bytte varen, men å få tilbake pengene, se informasjon under punktet angrerett her i vilkårene.
Ved retur til nettbutikken får du dine penger satt inn på den kontoen du benyttet ved betaling. Dette skjer normalt innen 7 virkedager etter at vi har mottatt din retur. Hvis du har valgt faktura som betalingsmetode vil du motta en kreditnota når vi har mottatt returen. Dersom faktura allerede er betalt vil Riverty sørge for at du får refundert beløpet.
Gyldig retur
En gyldig retur forutsetter at varen er ubrukt, og i samme stand som da du mottok den, og alle merkelapper må fortsatt sitte på.
Hvis vi har gjort en feil, eller hvis varen har en produksjonsfeil, betaler vi for frakten tilbake til oss.
Angrerett
Angrerettloven gir deg rett til å angre på ditt kjøp. Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen, gir oss melding om at du ønsker å benytte deg av angreretten på nettbutikk@dyreparken.no. Pakken skal deretter sendes til oss innen 14 dager. Ved angrerett må produktet returneres i samme stand som da du mottok produktet. Du betaler selv for retur av varen.
Vi henviser videre til angrerettloven, bla. § 25 om forbrukerens forpliktelser når angreretten brukes ved avtale om levering av varer.
Vi tar ikke imot postoppkrav eller rekommandert sending. Vi er forpliktet til å betale tilbake det du har betalt, inkludert porto for forsendelsen til deg, men beløpet kan reduseres dersom produktet er tatt i bruk. Tilbakebetaling skjer normalt innen 7 virkedager etter at vi mottar produktet fra deg. Hvis du ønsker å benytte deg av angreretten, må du sende med en utfylt utskrift av angrerettskjema. Dette ligger vedlagt i kjøpsbekreftelsen du får på e-post.
Reklamasjonsretten gjelder i 2 år.
Dersom du mot formodning mottar en vare som er defekt eller ikke fungerer slik den skal, håper vi at du vil ta kontakt med oss, slik at vi får muligheten til å rette opp denne feilen. Vi vil i så tilfelle sende deg et nytt eksemplar av den aktuelle varen, og vi vil selvfølgelig dekke portokostnadene som tilkommer. All retur ved reklamasjon må avtales med oss på forhånd, og vi trenger da følgende informasjon:
– Et nærbilde som viser feilen med varen
– Et oversiktsbilde som viser hele varen
– Et bilde av følgeseddelen for kjøpet
– Informasjon om hva som ikke fungerer slik det skal
Muligheten for reklamasjon gjelder ikke ved bruksfeil eller vanlig slitasje, men produksjonsfeil. Dyreparken er heller ikke ansvarlig for avfarging på andre gjenstander eller liknende i forbindelse med bruk av våre produkter.
Det er viktig at du tar vare på følgeseddel eller ordrebekreftelse fra kjøpet, slik at du kan fremvise dette ved en eventuell reklamasjon. Uten følgeseddel eller ordrebekreftelse kan reklamasjonen bli avvist.
Send inn reklamasjon til post@dyreparken.no
Hvis Dyreparken blir utsatt for force majeure, det vil si hvis vi eller samarbeidspartnerne våre blir utsatt for hendelser som krig, krigslignende hendelser, revolusjon, opprør, myndighetstiltak, streik, lockout, blokade, naturkatastrofe, brann, transportforstyrrelser, leveringsforbud e.l., har Dyreparken rett til å stoppe sine forpliktelser overfor kundene.
Ved registrering av din bestilling på nettbutikk.dyreparken.no godkjenner du at vi lagrer og bruker personopplysningene dine for å fullføre og levere din bestilling.
Les hele vår policy her.
En informasjonskapsel er data som sendes fra et nettsted og lagres lokalt i brukerens nettleser mens han/hun besøker et nettsted. Når brukeren besøker det samme nettstedet igjen, vil dataene som er lagret i informasjonskapselen hentes frem igjen og tilpasse nettstedet i forhold til brukeres tidligere aktiviteter. Dyreparken benytter dette for å forbedre og forenkle ditt besøk på nettsiden. Vi bruker ikke informasjonskapsler til å lagre personlig informasjon. Det finnes to ulike typer informasjonskapsler, vedvarende og midlertidige (informasjonskapsler for sesjoner). Vedvarende informasjonskapsler lagres som en fil på din datamaskin eller mobil i en tidsperiode på ikke mer enn 12 måneder. Informasjonskapsler for sesjoner er midlertidige og forsvinner når du stenger økten i nettleseren.
Oversikt over hvilke cookies vi bruker i nettbutikken finner du her.
Dersom du ønsker er det enkelt å slette informasjonskapsler fra datamaskinen eller mobilen ved hjelp av nettleseren. Se under “hjelp” i nettleseren for å finne instruksjoner for hvordan du håndterer og sletter informasjonskapsler. Merk deg at du ikke vil kunne bruke alle funksjoner hvis du slår av bruken av informasjonskapsler.
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet. Alle tvister skal løses etter norsk rett.
Kristiansand Dyrepark AS
Dyreparkveien 1
4609 Kardemomme by
Norge
Tlf. +47 97 05 97 00
Mail: post@dyreparken.no
Org.nr: 920165931
Hva er endret i kjøpsvilkårene de siste 12 måneder?